onsdag 14 september 2011

En liten valnöt

Ja, nötskörden blev inte stor i år. Förra året fick vi hundratals goda valnötter men i år blev det bara några stycken. En liten ensam nöt ligger i en glasskål på fot i fönstret. Här får den ligga och torka några veckor.
Vi har ett av få valnötsträd så här långt norr ut. För några årsedan gjordes en kartläggning av Göteborgs Posten som visade att vårt träd tillsammans med ett valnötsträd vid Läcköslott är de nordligaste valnötsträden i Sverige.

Hoppas ni har en mysig onsdagkväll. Vi har tänt årets första brasa och njuter av eldens sprakande och lågornas fina sken. Äntligen har vinden mojnat och jag hoppas att det blir en fin dag imorgon, Kram på er!

3 kommentarer:

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Älskar valnötter. Helt klart den bästa nöten. :-)

Önskar dig en riktigt fin helg!

Sara sa...

Hej hej!
Åh vad härligt med ett eget valnötsträd!
Det skulle jag oxå vilja ha, tar det lång tid innan man får nötter på trädet?
Jag bor ju i zon 3-4, kan jag ha det då tror du?
Hoppas att skörden blir större nästa år ;)
Kramar ifrån mig

Anonym sa...

Hejsan
Jag sitter här med en stor skål valnötter från södra Uppland. Detta landskap ligger som bekant både norr om Läcköslott och Allingsås. Tror även att det finns stora träd mellan Gävle och Tierp men har inte fått detta bekräftat ännu. Hälsningar Juglans Regalison