söndag 2 maj 2010

Virkad fågelholk

På Nathalies knoppbräda hänger en liten virkad fågelholk. Ni som känner mig och följer mina blogginlägg vet att jag är virkfanatiker. Trots att jag har flera andra projekt på gång så var jag tvungen at testa idéen att virka en fågelholk. Det tog två kvällar och nu hänger den tillsammans med Cath Kidston-klänningen i Nathalies rum (Jag tycker att klänningen är så söt och flickig och ser precis ut att komma från underbara Cath Kidston men egentligen är den köpt på Lindex;-)). Ännu har inga fåglar flyttat in i holken men vem vet.. ni kommer väl ihåg Nathalies fåglar.. Hihi!

Hoppas att ni haft en riktigt härlig valborg och första maj. Vi har haft det jättemysig med vänner och underbart solsken! I morgon är det ny vecka igen. Kram

Uppdatering
Flera har frågat efter mönster på den lilla fågelholken. Tyvärr finns det inget sådant utan jag ritade helt enkelt upp formen och storleken jag hade tänkt mig på ett papper och utgick från det. Jag började virka framsidan, därefter gjrde jag de tre övriga sidorna i ett stycke. Sedan virkade jag kanten runt ingången och hörnen på det lilla huset. Därefter virkade jag taket och eftersom jag ville att det skulle sticka ut lite så virkade jag fast det på baksidan men sydde fast det underifrån på de övriga sidorna. Därefter virkade jag en botten och virkade fast det i sidorna och slutligen gjorde jag en liten ögla för at hänga upp holken i. Det gick ganska enkelt, svårast var nog att fästa taket så att det blev snyggt. Lycka till!

6 kommentarer:

Engelska Villan sa...

Nä, jag dör! Vilken ljuvlig liten skapelse!! Kan du inte lägga ut mönster??
Kram Anna

Cathrin sa...

Jag (som precis börjar lära mig tyda mönster!) är också nyfiken på mönstret till denna ljuvliga skapelse!!! Så söt på knoppbrädan.

Ha en härlig vecka, hoppas solen skiner lite mer på er
Kram
Cathrin

Ellinor sa...

Du har verkligen fantastiskt kreativa idéer! Ett sant virkproffs! I helgen har jag lyckats virka på "spetsar" på linnetyg enligt din idé. Riktigt kul och jag tackar för tipset!
Ha en bra dag i vårsolen!
Kram
Ellinor

fröken knopp sa...

Gud så fin, Jag blir helt salig!!!

Duktiga du!!

Varma Kramar Elin

Jenny sa...

Hej Claudia!
Men åååh Säger jag bara! Vilken fiin fågelholk!! Attans vad duktig du är:)
"Cath Kidston" klänningen är oxå bedårande!

Ha en trevlig vecka!

Kraam Jenny

Anneli sa...

Hejsan.

Det är så kul att kika in hos dig.
Du har alltid så många nya fina virkade skapelser.
Hur kommer du på allt?

Fågelholken var ju ursöt.

...och klänningen....önskar min dotter var liten igen.

Ha det gott,
Kram Anneli.